Ce este un sistem POS?
Sistemul POS (Point of Sale) este un ansamblu de echipamente electronice compus din casă de marcat, calculator și monitor, scanner coduri de bare, cântar electronic, imprimantă termică pentru bonuri și bineînțeles un soft de gestiune care va centraliza toate informațiile primite de la perifericele anterior menționate. Softul de gestiune trebuie ales în funcție de specificul activității dar în general perifericele sunt cam aceleași. Sistemele POS se pot cumpăra de aici însă, dacă ești la primul contact cu un astfel de sistem, ar fi bine ca înainte de achiziție să contactezi comerciantul pentru a primi o recomandare. Decizia va rămâne la tine dar unei persoane avizate îi va fi mult mai ușor să înțeleagă care sistem POS s-ar potrivi cel mai bine afacerii tale și îți va face o recomandare bazată pe cunoașterea și înțelegerea felului în care funcționează fiecare echipament din componența sistemului respectiv dar și a plusului valoare pe care ți-l poate aduce un astfel de sistem.
Același lucru este valabil și în cazul softului de gestiune. Dacă nu ai mai lucrat cu un astfel de program îți va fi foarte greu să apreciezi în mod corect ce soft de gestiune este potrivit pentru tine. De exemplu Constalaris.ro pune la dispoziția clienților săi 14 astfel de softuri, parte dintre ele pentru magazin, parte dintre ele pentru restaurante și cu siguranță că nu vei reuși sau îți va fi extrem de greu să înțelegi diferențele dintre ele și să iei cea mai bună decizie fără să te consulți cu o persoană care cunoaște aceste sisteme. Celor ce cred că angajatul care va face recomandarea se va ghida doar în funcție de preț și îți va recomanda cel mai scump produs. Poate că așa ar fi dacă interacțiunea cu el s-ar limita doar la o simplă tranzacție însă, în cazul nostru lucrurile nu stau chiar așa. Achiziționarea unui sistem POS presupune în primul rând încheierea unui contract de service, o perioadă de garanție, training specializat dar și asistență în procesul de implementare a softului de gestiune. Pe scurt, o colaborare de lungă durată și nu o simplă tranzacție.
Sistemul POS prezintă foarte multe avantaje pentru utilizatorii săi. De exemplu, dacă ai un restaurant sau o cofetărie un sistem POS complet și un soft de gesiune vor putea gestiona foarte multe aspecte ale activității tale. Unul dintre aceste aspecte este posibilitatea de a adăuga rețetele în soft ceea ce înseamnă că atunci când vei prepara o prăjitură, cu ajutorul cântarului electronic conectat la sistem vei putea să scazi materia primă și să aduci ulterior în stoc produsul finit, pentru ca apoi să îl scazi din nou în momentul vânzării către client, respectiv al emiterii bonului fiscal. Acest lucru nu doar că te ferește de furt ci îți asigură o vizibilitatea foarte mare și în timp real asupra tuturor aspectelor business-ului tău. Dacă ai un restaurant, sistemul POS împreună cu softul de vânzare îți va eficientiza activitatea în mod substanțial, fiind capabil să definească un număr nelimitat de mese și săli, să gestioneze un număr nelimitat de tranzacții simultane, să controleze stocurile și să evidențieze retururile, să emită un raport cu reperele sub stocul minim, să transfere produse între mese sau locații diferite, să emită rapoarte cu comenzile și încasările pe ture și ospătari, și multe, multe altele.
Și magazinele vor beneficia foarte mult de pe urma softurilor de gestiune și ale sistemelor POS. Iată doar câteva exemple: se pot emite bonuri pentru mai mulți clienți simultan;se poate vinde pe datorie; permite acordarea de reduceri; integrarea cu cantarul electronic pentru preluarea greutății în mod automat; evidențierea discounturilor în analiza vânzărilor și a promoțiilor acordate; posibilitatea definirii a mai mulți vânzători și raportarea vânzărilor pentru fiecare operator; analiza vânzărilor și profitului pe grupă, subgrupă, articol sau furnizor cu grafice, etc.
Pe lângă avantajele sale, probabil cel mai important beneficiu este acela că un sistem POS va contribui în mod direct la creșterea nivelului de satisfacție al clienților. Conform unui studiu efectuat de Nielsen, 92% dintre consumatori au mai multă încredere în recomandările primite de la prieteni sau membri ai familiei decât în alte forme de publicitate. Altfel spus, clienții mulțumiți vor aduce noi clienți, contribuind eficient la dezvoltarea afacerii tale.
Sursa foto: unsplash.com