Aeroportul Otopeni, unul dintre cele mai importante noduri aviatice din România, ascunde în spatele său nu doar zboruri și călătorii, ci și o istorie bogată și numeroase detalii fascinante.
În ciuda faptului că este unul dintre cele mai tranzitate aeroporturi din țară, există multe aspecte mai puțin cunoscute care merită să fie aduse la lumină.
Aeroportul Internațional “Henri Coandă” din Otopeni, poarta principală aeriană a României, ascunde o istorie bogată și o serie de detalii inedite, mai puțin cunoscute publicului larg.
Ați fi curioși să descoperiți cele 9 particularități ale aeroportului din localitatea ilfoveană Otopeni?
Aeroportul Otopeni: Informații mai puțin știute
1. Aeroportul Otopeni a fost primul aeroport din România care a introdus sistemul de check-in online?
În 2007, Aeroportul Otopeni a devenit primul aeroport din România care a oferit pasagerilor posibilitatea de a se înregistra online pentru zborurile lor.
Acest serviciu a fost disponibil inițial doar pentru compania aeriană TAROM, dar ulterior a fost extins și la alte companii aeriene care operează pe aeroport.
Check-in-ul online permite pasagerilor să economisească timp și să evite cozile de la ghișeele de înregistrare.
De asemenea, le oferă posibilitatea de a-și alege locul în avion și de a imprima cartea de îmbarcare de acasă sau de la birou.
2. Aeroportul Otopeni a fost bază militară pentru Al Treilea Reich
În decursul celui de-Al Doilea Război Mondial, aeroportul din orașul Otopeni a deținut un rol crucial ca bază militară pentru trupele naziste.
Sub conducerea generalului german Alfred Gerstenberg, acesta a devenit un centru strategic vital pentru forțele aeriene germane.
Cu toate acestea, schimbarea situației a avut loc în 1944, când România s-a alăturat forțelor Aliaților, transformând aeroportul într-un obiectiv strategic pentru aviația americană.
După ce România și-a schimbat alianțele în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Aeroportul Otopeni a devenit un punct cheie în campania Aliaților împotriva Germaniei naziste.
Aviația americană a organizat un puternic atac asupra bazei militare, subminând astfel controlul nazist și contribuind la eliberarea zonei de sub dominația inamicului.
Evenimentele din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial au marcat transformarea Aeroportului Otopeni de la o bază militară nazistă la un simbol al eliberării și al schimbării de alianțe.
Acest capitol din istoria aeroportului subliniază importanța sa strategică și contribuția sa la rezistența împotriva forțelor naziste în timpul conflictului mondial.
3. Aeroportul Internațional “Henri Coandă” Otopeni este cel mai mare nod aviatic din România
Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni este cea mai importantă poartă aeriană din România.
În ultimul an, în 2019, a înregistrat un flux impresionant de pasageri, cu peste 14,7 milioane de călători care și-au trecut pragul. Această cifră reprezintă un adevărat indicator al importanței și a volumului de trafic pe care aeroportul îl gestionează.
De asemenea, faptul că 57 de companii aeriene operează pe acest aeroport și că sunt disponibile zboruri către 131 de destinații ilustrează poziția sa de lider în domeniul aviatic din țară.
Cu o rețea extinsă de rute și conexiuni, Aeroportul Otopeni funcționează ca un hub regional vital pentru România și regiunea înconjurătoare.
Pe aeroportul Otopeni pasagerii pot alege dintr-o gamă largă de opțiuni de călătorie, fie că este vorba despre destinații interne sau internaționale. Aeroportul Otopeni este un centru de conexiune regional, care facilitează legătura dintre România și Europa, Asia, Africa și America.
Numărul mare de companii aeriene care își desfășoară activitatea pe acest aeroport demonstrează diversitatea și atracția sa în rândul călătorilor din întreaga lume.
Aeroportul Otopeni este un aeroport modern și performant, care oferă servicii de calitate și siguranță pentru pasageri și companii aeriene. Aeroportul are două terminale, două piste, 104 ghișee de check-in și 38 de porți de îmbarcare.
4. În anul construcției 1965 aeroportul Otopeni a depășit in grandoare aeroporturile franceze
În anul 1965, Aeroportul Otopeni a atins un moment de vârf în dezvoltarea sa, depășind în grandoare chiar și celebrele aeroporturi din Franța, și stabilindu-se astfel ca unul dintre cele mai importante noduri aviaticie din Europa.
Această evoluție spectaculoasă a reprezentat un pas semnificativ în modernizarea infrastructurii aeroportuare din România și în consolidarea poziției sale pe harta aviatică internațională.
Procesul de transformare a bazei militare Otopeni într-o aerogară modernă a implicat o serie de îmbunătățiri majore, printre care modernizarea și extinderea pistei la o lungime impresionantă de 3500 de metri.
Construcția aeroportului de la Otopeni a fost o realizare ce a depășit standardele timpului, stabilind un nou record în ceea ce privește lungimea pistei, care a surclasat chiar și prestigiosul aeroport Paris-Orly.
Pe lângă modernizarea pistei, un nou terminal modern a completat complexul aeroportuar, oferind facilități pentru zboruri atât interne, cât și internaționale.
Acest terminal a devenit un punct central al călătoriilor aeriene, facilitând fluxul de pasageri și contribuind la dezvoltarea continuă a Aeroportului Otopeni într-un hub aviatic de prim rang în Europa.
5. În cadrul terminalului plecări de pe aeroportul Otopeni este organizată o biserică
O curiozitate unică a Aeroportului Internațional Henri Coandă din Otopeni este Capela Sfântul Prooroc Ilie, singura biserică din sud-estul Europei situată în incinta unui aeroport.
Sfințită în 2003, capela oferă o oază de liniște și spiritualitate pentru călători și angajați deopotrivă.
Construită în stil bizantin, cu o pictură murală deosebită, capela are un hram semnificativ: Sfântul Prooroc Ilie, ocrotitorul aviației române și al celor ce călătoresc prin aer.
Prezența sa în aeroport este un simbol al credinței și speranței, oferind un spațiu pentru rugăciune și reculegere.
Capela este deschisă permanent, oferind posibilitatea de a participa la slujbe religioase, de a se ruga individual sau de a primi sfaturi duhovnicești.
De asemenea, aici se pot săvârși diverse Sfinte Taine, precum Botezul, Căsătoria, Împărtășania sau Spovedania.
Capela aeroportului din localitatea Otopeni este o punte de legătură între credință și realitatea cotidiană, un spațiu unde sufletul se poate regăsi și liniști, indiferent de destinația spre care ne îndreptăm.
6. Temperatura de la suprafața pistei poate ajunge chiar și la 80 de grade celsius în anotimpul cald
Temperaturile extrem de ridicate din timpul verii reprezintă o provocare semnificativă pentru pistele Aeroportului Otopeni.
Cu temperaturi care pot atinge chiar și 80 de grade Celsius, echipamentele și materialele utilizate în operațiunile aeroportuare sunt supuse unui test sever.
Această situație impune eforturi considerabile din partea personalului de întreținere pentru a asigura că infrastructura aeroportului rămâne funcțională și sigură pentru operațiunile aeriene.
Pentru personalul de întreținere al aeronavelor, variabilitatea condițiilor meteorologice reprezintă o provocare continuă.
În timp ce iarna aduce provocări legate de degivrare și ceață, vara aduce cu sine temperaturi extreme la suprafața pistei, atingând frecvent 80 de grade Celsius.
Această situație necesită abordări și strategii specifice pentru a asigura siguranța și eficiența operațiunilor aeroportuare în condiții climatice extreme.
Este esențial ca autoritățile aeroportuare să fie pregătite să gestioneze aceste condiții extreme și să ia măsuri adecvate pentru a preveni eventualele probleme cauzate de temperaturile ridicate.
Monitorizarea constantă a stării infrastructurii și implementarea măsurilor de întreținere adecvate sunt aspecte critice pentru asigurarea funcționării fără probleme a Aeroportului Otopeni.
7. Aeroportul Otopeni are un foaier pentru VIP-uri
Anul 1969 a marcat un moment semnificativ în istoria Aeroportului Otopeni și a relațiilor diplomatice dintre România și Statele Unite.
Vizita președintelui american Richard Nixon a determinat construirea unui foaier special destinat personalităților importante.
Această vizită a fost prima a unui președinte american în țara noastră și a durat două zile, începând cu 2 august 1969. Pe parcursul șederii sale, Richard Nixon a fost primit și găzduit de soții Ceaușescu.
Pentru a onora oaspetele de seamă și a oferi un spațiu adecvat primirii oficialităților, a fost construit un foaier VIP pe Aeroportul Otopeni.
Această construcție a reprezentat o premieră pentru aeroport și a simbolizat importanța vizitei lui Nixon pentru România.
Deși foaierul VIP a fost construit special pentru vizita lui Richard Nixon, acesta a continuat să fie utilizat ulterior pentru a primi alte personalități importante care au vizitat țara noastră.
Astăzi, foaierul VIP este o mărturie a istoriei aeroportului și a relațiilor diplomatice ale României.
8. Se pot organiza vernisaje în pasajul dintre terminale
Pasajul de trecere dintre cele două terminale ale Aeroportului Otopeni găzduiește o expoziție permanentă de artă românească, oferind o experiență culturală unică pentru călători.
Prezența expoziției în inima aeroportului contribuie la promovarea culturii românești pe plan internațional și oferă o imagine pozitivă a țării noastre vizitatorilor străini.
Expoziția contribuie la crearea unei atmosfere mai primitoare și mai relaxante pentru pasageri, transformând călătoria într-o experiență culturală completă.
Expoziția cuprinde opere de pictură, sculptură, grafică și fotografie, realizate de artiști consacrați sau emergenți.
Lucrările sunt expuse în vitrine iluminate, care creează un contrast plăcut cu decorul modern al aeroportului.
Expoziția este o invitație la contemplație și la aprecierea valorilor artistice românești.
9. În 2012 Aeroportul Otopeni a cunoscut cea mai aglomerată zi cu o aterizare la fiecare 3-4 minute
Una dintre cele mai importante știri din Otopeni din ultimii ani a fost cea legată de ziua de 9 mai 2012, când Aeroportul Otopeni a cunoscut un trafic aerian fără precedent.
Explozia de trafic a coincis cu finala competiției Europa League la fotbal, care a avut loc în București în aceeași perioadă.
Aeroportul a fost solicitat intens, atât de către pasagerii obișnuiți, cât și de către participanții și susținătorii evenimentului sportiv de amploare.
Ziua respectivă a fost una deosebit de aglomerată și solicitantă pentru personalul aeroportuar, care a trebuit să gestioneze cu abilitate sosirile și plecările într-o manieră eficientă și sigură.
Cu toate că astfel de perioade de vârf în traficul aerian pot pune presiune pe infrastructura și serviciile aeroportului, echipa aeroportuară a reușit să facă față cu succes provocărilor.
Concluzie
Aeroportul Otopeni este mult mai mult decât o simplă poartă de acces către alte destinații – este o parte integrantă a istoriei și culturii românești.
În spatele activității zilnice se ascund numeroase aspecte fascinante și puțin cunoscute, care îmbogățesc povestea acestui important nod aviatic.
De la inaugurarea sistemului de check-in online în 2007 până la construirea unui foaier VIP în urma vizitei președintelui american Richard Nixon în 1969, Aeroportul Otopeni continuă să surprindă și să impresioneze prin evoluția sa și prin contribuția sa la dezvoltarea relațiilor diplomatice și culturale ale României.
Fiecare detaliu, fie că este vorba despre expozițiile de artă în pasajele dintre terminale sau despre capela cu hramul Sfântul Prooroc Ilie, adaugă o notă distinctivă și o valoare inestimabilă acestei importante infrastructuri aeriene.